Terje_Simonsen.jpg

– Du må være best i klassen for å lykkes!

– Gjennom vår kompetanse skal vi gi kundene våre bevisst trygghet, og gjøre dem bedre. Det er også symbolikken i logoen vår. Vi skal gi kundene medvind!
Det sier administrerende direktør i Økonomibistand Terje Simonsen. Da Gründer av Økonomi­Bistand, Nils Ole Fladhus, tok kontakt høsten 2001 og lurte på om de skulle starte et selskap sammen var han klar. De hadde samarbeidet mye gjennom hver sin arbeidsgiver tidligere. Simonsen i Pluss i Molde og Fladhus i ØkonomiBistand i Noresund – et selskap Fladhus startet i 1990. – Da Pluss ble solgt, gikk vi som jobbet med økonomisystem ut og etablerte nytt selskap sammen med Fladhus. Vi ville rendyrke oss, og det tror vi fremdeles på. Det har også gått rimelig bra, for vi har aldri hatt røde tall i våre regnskaper, sier Simonsen.
De rette medarbeiderne
ØkonomiBistand har i dag avdelinger over hele landet, men driver lite med fjernledelse. – Det handler om å finne de rette folkene. Det må være selvgående, kompetente folk som styrer seg selv. Da går det bra å være spredt geografisk, sier direktøren. ØkonomiBistand er rådgiver og forhandler av programvare innen hovedområdene økonomi, logistikk, CRM, Retail og lønn. Visma er den viktigste partneren, i tillegg samarbeider de tett med Huldt & Lillevik, DASH Software AS, Integrasjonspartner, Vianet, PCK AS og The Online Backup Company. – Vi spesialiserer oss, og knytter til oss samarbeidspartnere på de områdene der vi ikke kan bli best i klassen selv.
Support er viktigst
– Support er det viktigste vi driver med. Vi driver Økonomi-Bistand – det ligger i navnet, utdyper Simonsen. – For at alle skal være drillet på support, rullerer vi på konsulentene over hele landet.
– dette er fagfolk som ellers er ute og jobber aktivt hos kundene. Og dersom vi får to telefoner samtidig, der den ene gjelder salg og den andre er support, svarer vi support-telefonen først. Kunden vi allerede har solgt til er den viktigste, fastslår Simonsen. Han mener videre at alle kan selge et økonomisystem, men at kunden krever noe mer. – Det er når salget er gjort at vi kommer til vår rett. Kundene må få gjennomført en god implementering og brukerne må få grundig opplæring. Når kundene er i drift må de få svar på supportspørsmålene sine så raskt som mulig. Det er her vi skal være best, slår Simonsen fast.
Beholder kundene
Lange kunderelasjoner er bevis på at ØkonomiBistand har lykkes. – Det går bra, men konkurransen er tøff. En av fordelene med å kjøre Visma og Huldt & Lillevik er at det er mange forhandlere å velge blant. Man trenger ikke skifte system selv om man bytter leverandør. Vi har eksempel på kunder som har gått til en annen forhandler, men som har kommet tilbake til oss etter en stund. Årsaken er at ingen kan måle seg med oss på support og oppfølging.
Vokser innenfor drift
ØkonomiBistand har også bygd opp en driftsavdeling. Serverparken står på Lena. Der er det for tiden fire ansatte, og driftsavdelingen er i vekst. – Der andre garanterer f. eks 99,8% oppetid, lover vi at vi er oppe mellom kl 08 og 16, og så priser vi tjenesten deretter – dvs en god del lavere enn konkurrentene. Selv om vi ikke gir garantier på oppetid, viser historien at vi nesten ikke har nedetid utover planlagt vedlikehold, sier Simonsen. 
Sett ut det du ikke skal være best på
Det er de som allerede er kunder som også kjøper driftstjenester av ØkonomiBistand. – Vi mener det er lurt. En bilselger må fokusere på å selge biler, og ikke bruke tid på å sette opp servere.
Det blir litt som godfoten-teorien til Nils Arne Eggen. Fokuser på kjernevirksomheten din og outsource resten. Det er smart å rendyrke seg. Det viser vår historie også, sier Simonsen.
Økonomibistand
• Etablert i 1990
• Over 70 ansatte
• Avdelinger i Noresund, Oslo, Molde, Ålesund,
  Lena, Skien, Åmot, Sandefjord, Kongsberg,
  Trondheim, Steinkjer, Snåsa, Sortland, Mo
  og Bodø.
• Rådgiver og forhandler av programvare innen
  hovedområdene økonomi, logistikk, CRM,
  Tetail og lønn.
• Innehar Visma sin høyeste partnerkategori,
  nemlig Platinum Certified Partner.
• Har i tillegg  den høyeste partnerkategorien
  hos Huldt & Lillevik, DASH Software AS,
  Integrasjonspartner, Vianet. PCK AS og
  The Online Backup Company.
ØkonomiBistand AS, Villan, 3536 Noresund. / Tlf 900 47 777 / Fax: 32 14 96 15 / E-post: firmapost@okonomibistand.no / salg@okonomibistand.no