Dekkpartner snøfres

En dekkhistorie

Dekkpartners medarbeidere er over middels interessert i dekk. Fagkunnskap er viktig!
Tanken bak Dekkpartner er at man er sterkere sammen.
Tone Holtet, økonomi- og it-ansvarlig i Dekkpartner
Tone Holtet, økonomi- og
it-ansvarlig i Dekkpartner.
– Da Dekkpartner ble etablert var det for å forbedre mulighetene til å gjøre gode innkjøp. Det er ingen tvil om at en gruppe kan få bedre rabatter f.eks. på dekk om man er flere som handler sammen. I Dekkpartner jobber vi hver dag med å posisjonere oss for å gjøre gode innkjøp og gjøre driften enda mer rasjonell for eierne. Alt vi gjør handler om dette, enten det er forsikringsavtaler, innkjøp av dekk eller telefoni, sier økonomi- og it-ansvarlig Tone Holtet i Dekkpartner.
Vil vokse
Dekkpartner er en virksomhet bestående av selveide forhandlere. Den eies også av forhandlerne, som omsetter for mellom 3 millioner og 100 millioner. – Vi er en fri kjede, som ikke er låst opp mot leverandører. Per nå er vi 239 forhandlere, og vi jobber stadig vekk med å bli flere. Kjeden har 8-9 % markedsandel i dag, og innen 2015 er målet å øke til 15 %, sier Tone Holtet. 
eSentral er hjertet
En måte å gjøre driften mer rasjonell på, er å bruke eSentral, som konverterer data fra forhandlerne til Visma Business og Visma Dokumentsenter, og tilbake til forhandlerne eller ut til kjedekundene. eSentral er levert av Integrasjonspartner.
Forhandlerne fakturerer salg til kjedekunder i fagsystemene Däckdata eller Future ved at det sendes en fil til Dekkpartner sentralt. Her konverteres dataene i eSentral, og det opprettes salgsordre i Visma Business for fakturering til kjedekundene. Fakturaen sendes så via ftp eller via fil. – Dette systemet gjør det mulig for oss å ha salgsavtale med store kjedekunder, som f. eks LeasePlan. De større kundene vil nemlig ikke ha fakturaer fra en forhandler her og der, men fra oss som gruppe, sier Holtet.
– eSentral har også andre fordeler. Det reduserer feilkilder, ettersom man ikke trenger legge inn samme informasjon flere ganger. Effektivitet og nøyaktighet er helt nødvendig for å kunne konkurrere om anbud.
Integrering er effektivt
Tone Holtet har vært ansatt i Dekkpartner siden 2007, før det var hun innleid fra ØkonomiBistand, der hun jobbet mye med Visma. Hun er fortsatt autorisert for Visma, og kjenner systemet veldig godt. – Du kan nok si at jeg er en Visma-ildsjel. Dersom man har ett system på alt, er alt integrert – noe som er effektivt, sier Holtet. 
Endring kun ett sted
– Jeg vil ha alt inn i Visma og gjennom eSentral. Da er jeg sikrere på at alt blir riktig. Ta f. eks medlemsopplysninger. Disse ligger nå i Visma, men samme informasjon brukes også til distribusjonslistene, på hjemmesiden og på liste til leverandører. Dersom vi skulle oppdatert medlemsopplysninger på fire ulike steder, ville vi hatt fire feilkilder. Nå gjøres endringen én gang i Visma, og så kjøres det oppdateringer i systemet hver kveld. Det er mindre manuelt arbeid, det settes opp automatisk og går av seg selv. 
Seriøs dekk-kjede
– Vi i Dekkpartner har lidenskap for dekk. Fagkunnskap er viktig, og at vi har gründere i bunnen preger nok virksomheten. ØkonomiBistand vet også hva en gründer er, og det er en fordel. Jeg har veldig god kontakt med både de og Integrasjonspartner. De er lette å prate med, og jeg får det jeg ber om, og dersom det er problemer, fikser de det raskt, sier Holtet.
eSENTRAL
• Integrasjon mot Visma Business og Visma
• Dokumentsenter
• Konverterer og behandler data mellom
  Dekkpartners kjedemedlemmer og
  kjedekundene.
• Automatisert kjedefakturering – EDI
• Bilagskonvertering for medlemmer
• Leveres av Integrasjonspartner AS
DEKKPARTNER
  • Etablert 20.01.1994
  • 239 forhandlere i Norge, Sverige og Finland
  • Forhandlerne er aksjonærer
  • Forhandler Nokian, Michelin Goodyear, Yokohama, Bondag, Bridgestone og Pirelli.
ØkonomiBistand AS, Villan, 3536 Noresund. / Tlf 900 47 777 / Fax: 32 14 96 15 / E-post: firmapost@okonomibistand.no / salg@okonomibistand.no